2019. január 13., vasárnap

Középpont


A középpont
Szépen, ártatlanul haladunk a második felvonással, irányítgatjuk a karakterünket, mire BUMM, a második felvonás felénél valami csodálatos történik. És minden megint totálisan megváltozik. Ez lesz a történet dísze(centerpiece), avagy a Második Fő Cselekmény Fordulópont, a középpont, ami kettéválasztja a második felvonást.
Ez lesz az a pont, ami megszakítja a történetet, meggátolva, hogy az monotonná és lassúvá váljon. Volt már, hogy úgy érezted, a történet belassult és vontatottá vált. Nagy valószínűséggel azért, mert a középpont késett. Hiszen ez zárja le a reakciókat a könyv első felében, és felvezeti az akciót, ami a karaktert szépen átvezeti majd a harmadik felvonásba. Mondhatjuk úgy is, hogy a középpont az egy második ösztönző esemény. Az első hatással volt a cselekményre, megváltoztatta a történet előrehaladásának vonalát, és olyan reakciót csikart ki a főhősből, ami megváltoztatta a történet egészét. A legnagyobb különbség a második ösztönző eseménynél az,
hogy a karakter válasza már nem csak egy reakció lesz. Nem bizony. Most már a saját kezébe veszi a dolgokat, és cselekedni fog az antagonista erővel szemben.
Úgy is tekinthetünk a középpontra, mint a dominóink irányának megváltozására. Amikor a második felvonás első felében ledőlő dominók eldöntik a dominót a fordulópontnál, az egy egész, új sornyi dominót indít el. Ez egy megdöbbentő, izgalmas és fontos jelenet a történetben. Logikusan kell követnie a korábbi eseményeket, mégis drasztikusan újnak és különbözőnek kell lennie attól, ami eddig történt.
A középpont lehet a főhős elfogása, egy csatajelenet, bátorító beszéd, vagy egy fontos karakter halála. De az is lehet, hogy valami kevésbé drámai lesz, mint a főhős utolsó pillanatbéli megmentése akit épp készülnek ledobni egy vulkán tetejéről :D Akármi is legyen ez a te történetedben, az meg fogja változtatni az események menetét. Innentől, ha a főhős túl akarja élni, akkor nem elég, ha védekezik, mostantól támadnia kell. Ez az esemény nem mindig az ellenség várfalainak a bombázása lesz. Olykor lehet ez egy képzeletbeli nyakropogtatás, az első lépés előre, a döntés, hogy a főhős innentől nem hagyja magát.
Gondolom nem meglepő hogy a középpont a történet közepénél, vagyis 50%-nál van elhelyezve. Miért? Kérdezhetnétek máris. Nos, itt van néhány elég jó indok.
1.       Ez az esemény lesz a történet dísze(centerpiece). A bármelyik irányba el van tolva már nem lesz centerpiece ugyebár. (Ha erre már magadtól is rájöttél, gyerünk, veregesd jól vállon magadat).
2.       Az, hogy az első cselekmény fordulópont a történet 25%-ánál, majd a középpont az 50%-nál van elhelyezve, nagyon is ösztönös. Az olvasónak van egyfajta belső szenzora, hogy a nagy és fontos eseményeknek mikor is kell megtörténnie. Ha valami új és érdekes történés nem kavarja fel a vizet a történet minden negyed részénél, az olvasó lassúnak és vontatottnak fogja érezni a történetet.
3.       A történeted megköveteli a könyv teljes első felét ahhoz, hogy kifejleszd a karaktered, a dilemmáját és a belső gyengeségeit. Ugyanígy szükség van a könyv teljes második felére, hogy megoldja az összes problémáját, amit az első félben felállítottál. A középpont jelöli meg a fordulópontot a történet e két része között.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése